Alergia pokarmowaOprócz alergii pokarmowej, czyli reakcji naszego organizmu na składniki znajdujące się w produktach spożywczych, możemy mieć też do czynienia z pseudoalergią pokarmową.

Część z niepożądanych objawów może, bowiem wystąpić bez udziału naszego układu odpornościowego. Reakcja jednak jest bardzo podobna do alergicznej, występuje po zjedzeniu składników naturalnie występujących i po tych dodawanych w procesach technologicznych. Często przyczyną jest zjedzenie dużej ilości produktów zawierających spore ilości histaminy. Najwięcej jest jej w ogórkach kiszonych, truskawkach, kiełbasach, żółtych serach. Zjedzenie ich sporej ilości może spowodować wystąpienie bardzo podobnych objawów do tych alergicznych. Niepożądane reakcję mogą też zostać sprowokowane poprzez spożycie produktów obfitujących w tyra minę a znajdziemy ją w śledziach, czekoladzie, parmezanie i czerwonym winie. Podobnie z serotoniną, która znajduje się w bananach. Dolegliwość tego typu mogą tez być wywoływane przez: barwniki, konserwanty, przeciwutleniacze, które są sztucznie dodawane do bardzo dużej liczby produktów spożywczych. Często objawy alergiczne powoduje tartrazyna, która ma oznaczenie E 102. Jest to substancja bardzo często używana do wytwarzania gazowanych napojów. Podobna sytuacja dotyczy glutaminianu sodu E 621. Jest to najpopularniejszy wzmacniacz smaku i zapachu. Alergik powinien kierować się zasadom, że im prościej tym lepiej. Sięgaj tylko po produkty jak najmniej przetworzone. Dodawanie do menu takich składników jak sosy, szybkie przekąski czy zupy wiąże się z dostarczeniem do organizmu substancji ukrytych, które zostały użyte do wyprodukowania danego pokarmu. Na produkty wysokoprzetworzone powinny też uważać osoby, których występują niepożądane reakcje na pokarmy. Pamiętaj, że jeśli jakiś produkt możemy bardzo długo przechowywać lub jest on bardzo łatwy do przygotowania to niewątpliwie stoją za tym sztuczne substancje dodawane do nich. Pamiętaj jedna by nie dopuścić do niedoborów. Jeśli jesteś uczulony na ryby to dostarczasz za mało kwasów z grupy omega-3. Musisz uzupełniać ich ilość innymi substancjami takimi jak orzechy włoskie czy nasiona lnu. Jeśli nie tolerujesz mleka to niedobór wapnia uzupełniaj rybami, jajami spróbuj mleka sojowego. Jeśli nie możesz zjadać pokarmów z glutenem to za mało do twego ciała wędruje witamin z grupy B, błonnika i węglowodanów.