Zdrowa dietaW sezonie jesiennym kiedy jesteśmy częściej narażeni na przeziębienia lub grypę warto dobrze się odżywiać, a wirusy nie będą miały do ciebie dostępu. Dzięki zdrowej diecie pokonasz nie tylko grypę. Pamiętajmy o tym, że to nie pora roku sprzyja różnego rodzaju infekcją tylko nasza słaba odporność. Jeśli nasz układ odpornościowy działa prawidłowo to jest wstanie odeprzeć ataki zarazków i wirusów dokoła nas. Komórki odpornościowe to leukocyty czyli białe krwinki. To one chronią nasz organizm przed drobnoustrojami nie pozwalając im wniknąć do wnętrza naszego organizmu. Leukocyty żyją bardzo krótko, więc organizm na bieżąco musi zastępować je nowymi.

Aby tak było musimy zaserwować naszemu organizmowi odpowiednią dietę. Musimy wybierać takie produkty, które wspierają system immunologiczny organizmu. Jednym z produktów, którego nie powinno zabraknąć w naszej codziennej zdrowej diecie jest marchew. Marchew zawiera dużo beta-karotenu, z którego w naszym organizmie wytwarzana witamina A. Dodatkowo utrzymuje w dobrym stanie błonę śluzową dróg oddechowych, utrudniając przenikanie zarazków do krwi. Zwiększa również ilość komórek odpornościowych, dzięki czemu pomaga odeprzeć atak wirusów. Marchew również zawiera dużo witaminy C, E, K, z grupy B, również sporo wapnia, potasu, żelaza, miedzi, fosforu, a nawet jodu, które są niezbędne do wzmocnienia naturalnej obrony. Marchew zachowuje najwięcej składników odżywczych jeśli ją zjadamy na surowo. Kolejnym produktem przeciwgrypowym jest miód. Każdy z nas powinien profilaktycznie jeść 1-2 łyżki miodu dziennie. Miód jest bogaty w kwasy organiczne, aminokwasy, cenne enzymy i mikroelementy, które mobilizują układ odpornościowy do działania.


W miodzie znajdziemy również witaminy z grupy B, które współuczestniczą w tworzeniu białek, hormonów i enzymów potrzebnych do wzmocnienia układu odpornościowego. Miód mimo swojej słodyczy ma również bardzo ważne właściwości bakteriobójcze i antywirusowe, chroni nasze drogi oddechowe przed rozwojem infekcji. Jest również pomocny w bólach gardła, łagodzi suchość i drapanie. Ma właściwości rozgrzewające i regenerujące. Jest wiele gatunków miodów, ale na wzmocnienie odporności będzie najlepszy miód wielokwiatowy, na problemy z drogami oddechowymi miód lipowy i spadziowy. W okresie gdzie jesteśmy narażeni na ataki wirusów i zarazków warto jeść grejpfruty i pomarańcze, ponieważ owoce cytrusowe są bogate w witaminę C. Witamina C pobudza produkcję interferonu – białka, które pomaga w walce z zarazkami i nie dopuszcza do ich rozwoju. Jeśli zachorujemy to witamina C pomaga w leczeniu. Dodatkowo pierwiastek ten uszczelnia ścianki naczyń krwionośnych i zwiększa odporność błon śluzowych. Uwaga 1 grejpfrut dostarcza więcej witaminy C niż zalecana dzienna dawka i 1/3 zalecanej dziennej dawki prowitaminy A, czyli beta-karotenu. Grejpfruty od odmianie w kolorze różowym są bogatsze w witaminę C niż żółte. Kolejną cenną uwagą jest to żeby grejpfruty i pomarańcze jeść z błonkami oddzielającymi cząstki z białą częścią, gdyż znajdują się tam flawonoidy, które wzmacniają działanie witaminy C. Pamiętajmy żeby w naszym menu nie zabrakło ryb. Warto jeść ryby morskie, które są bogate w kwasy omega-3 takie jak: łosoś, śledź, tuńczyk, halibut, sardynki czy makrelę. Kwasy omega-3 dostarczają budulca do produkcji hormonów przeciwzapalnych. Oprócz bogactwa kwasów ryby zawierają cenny tłuszcz – który jako jedyny tłuszcz zwierzęcy stoi na straży naszego zdrowia. Aby zaspokoić nasz organizm w kwasy omega-3 powinniśmy zjeść dwa razy w tytoniu porcję tłustej ryby. Osoby, które nie lubią ryb powinny w okresie jesienno-zimowym zażywać dobrej jakości tran. Bardzo ważne w naszej diecie w okresie zachorowalności jest cebula i czosnek. Mają one właściwości bakteriobójcze i mobilizują układ odpornościowy. Cebula zawiera również dużo witaminy C, witaminy z grupy B i olejków eterycznych.


Powstrzymuje rozwój infekcji oraz przyśpiesza zwalczanie choroby. Czosnek zawiera allicynę, która niszczy wiele wirusów, które powodują przeziębienie. Cebulę i czosnek najlepiej spożywać na surowo. Jest to doskonały dodatek do sałatek, surówek, past. Dostarczajmy naszemu organizmowi również jaj, które są bogatym źródłem witamin: A, E, D i K, oraz z grupy B i beta-karoten. Jajka to przede wszystkim źródło wzorcowego białka – podstawowego budulca każdej komórki. Zawiera również wiele składników mineralnych takich jak: magnez, wapń, potas, żelazo, oraz cynk i selen. Żółtka zawierają dobre tłuszcze omega-6 i omega-3, których nasz organizm nie produkuje. Natka pietruszki jest również ważna w naszej zdrowej diecie ponieważ jest bogata w żelazo, które zwiększa liczbę przeciwciał i hamuje rozmnażanie drobnoustrojów chorobotwórczych. Żelazo to bardzo ważny składnik, od którego zależy nasza odporność. Zielenię tą warto jeść systematycznie. Jest to świetny dodatek do sałatek, kanapek, surówek, zup, sosów, dlatego nie żałujmy jej sobie. Ważne dla naszej odporności są również fermentowane produkty mleczne, które zawierają probiotyki aktywujące układ obronnych i chronią przed chorobami. Żeby mogły one spełniać swe zadanie powinniśmy je jadać systematycznie. Dodatkowo zwykłe jogurty czy kefiry również mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Są doskonałym źródłem wapnia, witamin i mikroelementów, oraz korzystnie wpływają na naturalną florę bakteryjną, ponieważ zawierają pałeczki kwasu mlekowego.