normy - cholesterolPoziom cholesterolu w naszym organizmie zależy od wielu czynników takich jak przede wszystkim od diety, ale także od naszej aktywności fizycznej czy ogólnego stanu zdrowia. Za prawidłowe stężenie cholesterolu we uważa się 200 mg/dl u osób zupełnie zdrowych i młodych. Dlatego normy cholesterolu w naszym organizmie powinno się odnosić do konkretnej osoby i jej kondycji fizycznej. Najbezpieczniejszym stężeniem cholesterolu jest stężenie nie przekraczające 190 mg/dl. Takie stężenie odnosi się głównie do osób chorych lub zagrożonych schorzeniami układu krążenia. Dlatego im poziom całkowitego cholesterolu niższy tym lepiej dla naszego zdrowia. Równie ważnym stężeniem , są stężenia frakcji cholesterolu czyli tzw. „dobry”(HDL) i „zły”(LDL) cholesterol.

Normy cholesterolu - U osób zdrowych, u których nie występują dodatkowe czynniki ryzyka takie jak np.: palenie papierosów, spożywanie dużej ilości tłuszczów zwierzęcych, czy nadwaga uważa się cholesterol LDL na poziomie 130 mg/dl. Natomiast u pacjentów po przebytych chorobach takich jak zawał, udar czy cierpiących na chorobę niedokrwienną serca, stężenie to powinno być znacznie niższe i nie przekraczać 100 mg/dl. A u osób, przy przewlekłej chorobie cukrzycowej cholesterol LDL nie powinien przekraczać 70 mg/dl. W przeciwieństwie do LDL – „złego” cholesterolu, HDL – „dobry” cholesterol jest niezwykle ważny dla naszego organizmu. U zdrowych mężczyzn powinien być wyższy niż 40 mg/dl, a u kobiet więcej niż 50 mg/dl. Z kolei u osób, które cierpią na schorzenia układu krążenie HDL-u powinno być jak najwięcej, powinien wynosić nie mniej niż 60 mg/dl. Ten „dobry” cholesterol ma wielką zaletę pomaga usunąć z naszego organizmu „zły” cholesterol, dzięki czemu nasze tętnice bez żadnych przeszkód zaopatrują serce i mózg w krew i tlen. Osoby, które mają więcej HDL w organizmie żyją o 5-7 lat dłużej, niż ci, którzy mają tzw. Normalny poziom tej frakcji cholesterolu. Żeby pozbyć się nadmiaru LDL z naszego organizmu jest ruch. To najskuteczniejsza forma walki z tym cholesterolem udowodniona wieloma badaniami. Drugą metodą walali z LDL jest dieta niskotłuszczowa. Jeśli uda nam się obniżyć o 10 proc. wartość „złego” cholesterolu i cholesterolu całkowitego to zmniejsza się ryzyko chorób układu krążenia. Poziom cholesterolu badamy za pomocą badań morfologicznych. Po zrobieniu badań i odbioru wyników nie starajmy się sami interpretować wyników tylko zgłośmy się do lekarza, gdyż wartości podawane na wydrukach badań, czyli te uznawane za referencyjne (normowe), mają jedynie wartość szacunkową.